سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

پیشینه پیدایش نشانه های نقطه گذاری چندان روشن نیست. برخی پژوهندگان معتقدند که آرستیو فانس، نمایشنامه نویس پیش از میلاد یونان نخستین کسی است که در نوشته هایش، شماری از قواعد نقطه گذاری را آورده است. در خطوط باستانی ایران نیز مانند میخی، پهلوی و اوستایی» نشانه های قراردادی خط به صورتی محدود، به کار می رفته است« همچنان که درخطهای کوفی و قرآن هم به پارهای از این نشانه گذاریها برمیخوریم.

پیشینه نشانه های نقطه گذاری در خط کنونی فارسی به اوایل سلطنت فتحعلی شاه قاجار و به ویژه به آغاز کار چاپ و انتشار روزنامه در نیمه دوم سده 13 ه . ق باز میگردد. از این زمان به بعد، رفته رفته پای نشانه های نقطه گذاری از رهگذر ترجمه آثار غربی به ایران نیز باز شد و بعدها حسین کاشم، م لم دستور زبان فارسی با عنوا ن» اعجام  «به قواعد نقطهگذاری اشاره کرد.

اینک مهمترین نشانه های نقطه گذاری را مرور میکنیم.

ü نقطه (.)

نقطه نشانه مکث کامل است که در پایان هر جمله خبری یا انشایی می آید. مهمترین نقش نقطه، جدا کردن جمله ها از یکدیگر است. نقطه همچنین برای جدا کردن حرفهای اختصاری به کار میرود، م ل: ان. پی. تی و ....

ü دو نقطه (:)

علامت دو نقطه قبل از ناقل عبارت مینشیند. م ل رئیس جمهور: تغییر در مرزهای منطقه را نمیپذیریم و....

ü سه نقطه (...)

نشانه حذف و تعلیق واوهها یا جمله محذوف است و معنی آن الی آخر یا غیره است. مانند: حسنک وزیر با عزمی راسخ و خاطری آزرده زن و فرزند، جاه و مقام و ... را بدرود گفت.

در کلمه الله به جای لله ¬ ا...

ü ویرگول (،)

علامت مکث کوتاه و ایجاد فاصله بین دو بخش از جمله است. این علامت به منظور آسان ساختن درک مطلب در جمله مورد استفاده قرار میگیرد. مانند هر یزی که به زبان آمد، به زیان آمد.

برای جدا کردن واوه یا عبارتی که وصم کننده اسم یا ضمیر است، مانند: خیام، شاعر بزرد ایرانی، بزرد ترین رباعیسرای ایران است.

برای تمایز اعداد در جملهها مانند: مواد644،645 ، 644 و 932 قانون مدنی، ناظر بر تعهدات موکل است.

فاصله بین دو فعل در جمله، مانند "وی که پیش از این معاون استاندار ... بوده است، گفت:"

نشانه جداسازی مبتدا و خبر در جمله، مانند ایران، کشوری پهناور و اثرگذار در خاورمیانه است.

 

نکته: به کار بردن ویرگول، قبل از فعل جملهها و حروف ربط، مانند » به» «  از « و ... اشتباه است؛ مگر حتماً نیازی به مکث داشته باشیم و با برداشتن ویرگول، مفهوم جمله تغییر کند.

و...

ü نقطه ویرگول (؛)

نشانه مکث و درنگ طولانی میان دو جمله یا دو عبارت است که باهم پیوند دارند و در عین حال از معنا و مفهوم کامل ومستقل برخوردارند.

نقطه ویرگول برای جدا کردن بندهای طولانی نیز کاربرد دارد.

ü گیومه («»)

این نشانه در اول و آخر جملهای میآید که از کسی یا کتابی به صورت مستقیم نقل میشود. مثل: رئیس جمهور گفت:  .» بازگشت از انروی هستهای غیرممکن است «

برای مشخص کردن یک واوه از دیگر واوه ها یا تاکید بر کلمهای خا یا جداسازی واوههای نامانوس، واوههای مدنظر را در نشانه نقل قول مستقیم می گذاریم. مثلاً: استاندار... بر احیای مجدد » قومس «تأکید کرد. یا وی با رد شایعات موجود درباره » استعفای وزیر اقتصاد« گفت...

ü پرانتز (  )

برای واوههای مترادف یا برای منفی کردن کلمات به کار میرود و البته کاربرد ندانی در خبر ندارد. مانند اساطیر)میتولووی( دربرگیرنده باورهای بنیادین انسانها در آغاز تاریخ تمدن هستند.

برای یادآوری نام پیشین جایی یا سمت کسی کاربرد دارد. مانند سیستان )سکستان( در شرق ایران قرار دارد در اشاره به سال وقوع یک حادثه یا تاریخ زاد و مرد کسی به کار می رود. م ل کمالالدین، وحشی بافقی )متوفی در1 ه . ق( از شاعران عهد صفوی است.

ü علامت پرسش ( ؟ )

نشانه تعجب، برای بیان شگفتی، حالات، هیجانها، تمسخر، تنفر و ... به کار میرود

نکته: هرگاه در جملهای نشانه تعجب و استفهام باهم بیاید، علامت تعجب پس از نشانه س وال میآید. )؟!(

نکته: در نگارش مطالب خبری اصولاً استفاده از علامت تعجب، حتی اگر مطلب حیرتآور هم باشد، جایز نیست.

- استفاده از این علامت که نشانه اظهارنظر نویسنده است به اصل عینیت و بیطرفی خبرنگار لطمه میزند.

بین هر کلمه با کلمه بعدی باید یک فاصله کامل وجود داشته باشد. سبیدن کلمات و یا داشتن دو واحد فاصله، علاوه برآن که خبر را نازیبا میکند، وقت زیادی را برای ترتیببندی میگیرد.

غلط: ولیالله اسما عیلی در این باره گفت: مردم باید....

صحیح: ولیالله اسماعیلی در اینباره گفت: مردم باید...

نقطه (.) دو نقطه: ) ) ویرگول )،( نقطه ویرگول )؛( و سایر علائم و و نشانها باید به حرف قبلی چسبیده و ازحرف یا کلمه بعدی فاصله داشته باشد.

غلط: در این واحد صنعتی ،مرغ به صورت...

صحیح: در این واحد صنعتی، مرغ به صورت....

در برخی از اخبار غلطهای فراوانی دیده میشود که نشاندهنده آن است که مطلب بدون تصحیح ارسال شده است. اصلاح اخبار از این منظر وقت زیادی را از همکاران در گروه میگیرد. همین مس له یکی از دلایل آرشیو اخبار است که اغلب موجب گلایه متقابل میشود.

گزارش: فریبا سلیمان پور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۲:۱۶
فریبا سلیمان پور

در دنیای امروز، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری با نام گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم است که بسیار هم پر طرفدار شده است. زندگی در شهر و سبک زندگی شهری، بسیاری از ما انسان ها را نه تنها از طبیعت دور کرده است بلکه مزایای بودن در چنین فضاهایی را هم از ما گرفته است. نحوه زندگی مردم روستا و اغلب کشاورزان برای مردمی که در شهرها زندگی می کنند، بسیار غریب بوده و هیچ شناختی از آن ندارند. مصرف گرایی در شهرها بیداد می کند و شهرنشین ها از نحوه تهیه و تولید مواد غذایی خود هیچ شناختی ندارند. شهرنشین ها از روستاها، آب و هوای خوب، صدای پرندگان، مزارع سر سبز و محصولات تازه به دورند. با رشد گردشگری اکو توریسم و از طرفی پر شدن فروشگاه ها از محصولات ارگانیک، کم کم کنجکاوی مردم شهرها، در این زمینه بیشتر شد و گردشگری کشاورزی به وجود آمد. در ادامه ما می خواهیم شما را از مناطق گردشگری کشاورزی ایران، آشنا می نماییم..

مزرعه گردشگری خورشید که در دماوند 4 کیلومتر به طرف جاده فیروزکوه است و یک مکان تفریحی و استراحت برای گردشگران است این مزرعه دارای  یکی هتل نمکی با الهام از خاصیت شگفت  انگیز نمک برای سلامتی جسم و روح، در محوطه ی مزرعه گردشگری توسط سنگ های نمک ساخته شده است و با چشم انداز زیبای کوه دماوند و کوهستان قره قاج و نیز شهر زیبای دماوند و گیلاوند می باشد. تمامی اتاق ها جنس سنگ نمک می باشد .

پل معلق کابلی چشم‌انداز زیبای پل به قله دماوند، زیبایی آن را دو چندان کرده است، گردشگران میتوانند سوار بر واگن تراکتور به نام دلیجان، اطراف مزرعه را سیاحت کنند و از دیدن گاومیش ها و ماهی کپور در استخر مزرعه در حال زندگی و زاد و ولد می‌باشند لذت ببرند و.، تجربه آرامش‌بخش ماهی‌گیری را از استخر پرورش ماهی داشته باشندوهمچنین برای ناهار ، ماهی کبابی که خودشان صید نموده اند را نوش جان کنند

.

گردشگران می‌توانند، تجربه منحصر به فرد شیردوشی از گاو شیری مزرعه خورشید را داشته باشند، الاغ سواری این سواری بسیار شادی بخش که به عنوان یکی از جذابیت های گردشگری است که اشخصاص  را با شیوه حمل ونقل توسط چهارپایان در سال‌های دور و می‌تواند ارتباط نزدیکی بین گردشگر وحیوانات اهلی برقرار کند.   

حوضچه های بازی  کودکان با حیوانات مثل خرگوش و لاک پشت ،محلی شاد وخنک و انرژی بخش برای کودکان در مزرعه میباشند و در مزرعه خورشید حیوانات اهلی و پرندگان متنوعی برای تولیدات دامی وهمچنین برای آشنایی بیشتر گردشگران پرورش داده میشود.گاو و گاومیش ، خر و الاغ ،بز وبزغاله ،گوسفند وبره از اعضای خانواده حیوانات مزرعه خورشید هستند.

رستوران مزرعه خورشید با سرویس سرو صبحانه وناهار بوفه ؛با نمایی شیشه ای سربسته و فضای روباز فرحبخش و آماده ارائه محصولات لبنی وتولیدی مزرعه میباشد.


سالن اجتماعات مزرعه خورشید با تزئیناتی از پوشش و لباس محلی نقاط مختلف ایران  و با چیدمان تخت‌های سنتی فضایی دلچسب را برای استراحت و یا مراسم وگردهمایی های گردشگران فراهم نموده است و گردشگران در همه گروه‌های سنی می‌توانند فعالیت شاد و جذاب و بازی فرغون سواری را در مزرعه تجربه کنند.

بازی با شن وماسه باعث رشد خلاقیت و تصویر سازی ذهنی کودکان شما میشود ، شما نیز با قدم نهادن در ماسه های مزرعه ،آرامش خاصی را تجربه خواهید کرد.

با سفر به این مکان گردشگری می توانید یک روز خوب و شادی بخش با خانواده داشته باشید.

فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۱:۴۰
فریبا سلیمان پور

 

سوال:

در بنده که ۷۰سال دارد و تاحالا آزارش به کسی نرسیده است، دوسال پیش به موجب یک اختلاف و مشاجره با یکی از شرکا، تعدادی از درختان ما در اثر صدمه و قطع آنها از طرف یکی از شرکا بطور کامل خشک شد  و دچار خسارت مالی شدید شدیم و حالا اطلاعاتی درمورد جرم قطع درختان میوه می خواهم و اینکار ابن جرم چه مجازاتی دارد؟ می توان درموردحکم تجدیدنظر کرد؟ یا کلا جریمه نقدی شود؟ اگه جریمه نقدی شود، هزینه چقدر می شود؟

جواب:

در مورد قطع درخت مثمر یا غیر مثمر و یا باغ در قانون مجازات اسلامی سه ماده ۶۸۴تا ۶۸۶وجود دارد که در هر سه حداکثر مجازات سه ساله  و در ماده ۶۸۴ مجازات شلاق است که در مورد خراب کردن باغ می باشد و شدت مجازات را بایستی در پرونده بررسی نمود چون ممکن است جرایم دیگری هم باشد و صرف قطع درخت نبوده به هر حال رای صادره قابل تجدید نظر و مجازات هم قابل تبدیل و هم قابل تعلیق می باشد وبایستی بابررسی پرونده لایحه مناسبی تنظیم و تقدیم به دادگاه تجدید نظر شود

 

جرم و مجازات قطع اشجار (درختان)

قطع اشجار:

طع به معنی بریدن و جداکردن است و در مورد محصولی به کار می رود که هنوز نرسیده باشد و دروکردن در مورد محصولاتی به کار می رود که رسیده باشد. مواد 684،685، 686 قانون مجازات اسلامی- تعزیرات، به جرایمی می پردازد که عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات مربوط است.

بنا به نظریات مختلفی که توسط اداره حقوقی دادگستری اعلام شده است، قطع درختان صرفنظر از مثمر یا غیرمثمر بودن آنها بدون اجازه شهرداری جرم است.

گفتنی است؛ ملاک تحقق این جرم شرط نیست که درخت قطع شده دارای شناسنامه باشد و شناسنامه هم ابلاغ شده باشد. البته در صورتی که عطف شاخه درخت بدون قطع تنه آن غیرممکن باشد، اقدام به رفع تجاوز به قدر ضرورت بلا اشکال است


متن مواد یادشده به شرح زیر است:
 ماده 684: هر کس محصول دیگری را بچراند یا تاکستان، باغ میوه، نخلستان کسی را خراب کند یا محصول دیگری را قطع و دور نماید یا به واسطه سرقت یا قطع آبی که متعلق به آن است یا با اقدامات و وسایل دیگر خشک کند یا باعث تضییع آن بشود یا آسیاب دیگری را از استفاده بیاندازد به حبس از شش ماه تا سه سال و شلاق 74 تا ضربه محکوم می شود.

 


 ماده 685: هر کس اصله نخل خرما را به هر ترتیب یا هر وسیله بدون مجوز قانونی از بین ببرد یا قطع نماید به سه تا شش ماه حبس یا از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.



 

ماده 686: هر کس درختان موضوع ماده 1 قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و برخلاف قانون مذکور قطع

یا موجبات از بین رفتن آن­ها را فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از سه میلیون تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

 

 

فریبا سلیمان پور

کارشناس و مشاور حقوق

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۰:۱۶
فریبا سلیمان پور

سوال:

اینجانب ۴۰۰۰ متر مربع زمین در روستای مادری داشتم که در آن ۳۵۰۰ متر از آن ملک زعفران کاشتم ، یک استخر ذخیره آب ۱۰۰ متری هم بنا نمودم و یک سالن ۴۰ متری برای پرورش قارچ نیز ساخته ام و برای محافظت از کشت زعفران دور این ملک را دیوار کشیدم.

اکنون جهاد کشاورزی مدعی شده که این عمل اینجانب تغییر کاربری بوده و می گوید زعفران نیاز به محافظت ندارد که دیوار کشیده ایم.

برای استخر پرورش ماهی باید استخر باید چند برابر و مطابق دستور العمل ها باشد و سالن قارچ نیز حداقل برای مجوز باید ۴۰۰۰ متر باشد .

من در ملک فوق در حال کشاورزی می باشم و امسال نیز از آن زعفران برداشت نمودم و برای محافظت در برابر حیوانات منطقه ( جوجه تیغی عاشق زعفران است ، سگ و ... ) و همچنین سارقان نیاز به دیوار داشتم و اگر بخواهند حتی سالن ۴۰ متری را تخریب می کنم.

چه کاری می تونم بکنم که دیوارهایم که هزینه هنگفتی دارد را تخریب نکنند ؟

جواب:

برای زمین های کشاورزی به متراژ ۵هزار متر در صورت احداث باغ و ۴هزار متر برای احداث ۳هزارمتر گلخانه وبرای ۲۰۰تن تولید قارچ تا ۴۰۰۰متر دریافت پروانه  تاسیس وپس از رعایت مابقی جهات می توانید دیوار کشی انجام بدهید ولی برای زعفران و سایر موارد که سابقه خسارت ناشی ورود دام و احشام وجود دارد در صورت اثبات صیانت از محصول حفظ یکپارچگی اراضی ممکن است با نظر سازمان جهاد کشاورزی صدور مجوز تبصره ۴ امکان پذیر باشد. بنابراین باید قبل از دیوارکشی و هزینه اقدامات لازم انجام می دادید و شاید در حال حاضر با کشت درخت پسته شناسنامه دار توام با زعفران ویا توسعه گلخانه تا سقف ۸۰درصد کل ملک بتوانید  مجوز تبصره ۴  را دریافت نماییدواز تخریب جلوگیری به عمل بیاورید.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۰:۱۳
فریبا سلیمان پور

سوال:👇

زمینی به متراژ 1000متر مربع به ارتفاع دومتر دیوار کشی شده بدون آسیب به درختان و یا قطع آنها، آیا جزو تغییر کاربری میشود و امور اراضی یا جهاد کشاورزی میتواند نسبت به تخریب آن اقدام کند.

جواب:👇

فنس کشی و احداث دیوار و نرده اطراف اراضی مزروعی ممنوع بوده و سازمانهای جهاد کشاورزی و مدیریتهای تابعه مجاز به صدور مجوز در این رابطه نمی باشند لکن در مورد اراضی کشاورزی که سابقه خسارت از سوی حیوانات وحشی به محصولات در آنها وجود داشته باشد، کمیته ای مرکب از رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان و کارشناس مرتبط و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان و کارشناس مرتبط در این خصوص طی صورتجلسه ای تصمیم گیری نموده و در صورت موافقت، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، نسبت به معرفی متقاضی به سازمان جهاد کشاورزی استان جهت صدور مجوز فنس کشی در اطراف اراضی کشاورزی اقدام می نماید.

فنس کشی بدون پی ریزی ممتد اطراف باغهای دارای اسناد مشاعی، مشروط به آنکه موجب تفکیک و قطعه بندی اراضی نشود با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بلامانع است.

در مورد باغهای دارای اسناد مالکیت ششدانگ، دیوارکشی به ارتفاع حداکثر تا 120 سانتیمتر و با موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی و صرفاً پیرامون‌ محدوده ششدانگ باغ مجاز می باشد. دیوار کشی در داخل محدوده ششدانگ باغ به هر نحو که موجب تفکیک و خرد شدن باغ شود، ممنوع است.

ضوابط مربوط به فنس کشی :

 

فنس کشی به باغات تعلق می گیرد و باید زمین آن دارای سند شش دانگ مالکیت باشد

باغ از نوع مثمر و به مرحله ی میوه دهی رسیده باشند و ۳ الی ۴ سال از احداث آن گذشته باشد.

مساحت باغ حداقل 5000 متر باشد و در صورت داشتن شرایط بالا  تکمیل پرونده صورت گرفته در صورت موافقت ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی صدور مجوز دیوار کشی شامل هشتاد سانتی متر  دیوار با استفاده از مصالح ساختمانی و ارتفاع یک متر روی آن به صورت فنس یا نرده خواهد بود.

 

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۹ ، ۰۰:۱۱
فریبا سلیمان پور