سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

معامله معوض به قصد فرار از دین

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۸ ب.ظ

 

سوال:

من محصول کشاورزی خود را به مبلغ ۶۰میلیون تومان پیش فروش کردم و الان که موقع پرداخت پول است خریدار نه تنها پولی ندارد بلکه هیچ اموالی نیز بنام خود ندارد که بتوانم از او مالی معرفی کنم !راه حل چیست و چه اقدامی باید انجام دهم؟

جواب:

 

اگر خریدار از دادن پول امتناع کند از اموال موجود پرداخت می شود و اگر اموال خود را به دیگری انتقال دهد ، در صورتی که برای دادگاه محرز شود که معامله به هدف فرار از پرداخت دین و قصد ضرر بوده است و بقیه اموال او کفاف پرداخت بدهی اش را نمی دهد ، معامله به قصد فرار از دین است ، می توان از دادگاه صالح ابطال قرارداد را به صورت دادخواست مطرح کرد و طبق ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی حسب مورد حکم به حبس یا جزای نقدی صادر می گردد.

 

برای آشنایی بیشتر با موضوع  "فرار از دین "به مطالبی به شرح زیر توجه نمایید.

معامله معوض به قصد فرار از دین:

 

انعقاد قرارداد یا معامله در نتیجه توافق طرفین به وجود می آید . برای این که معامله یا قرارداد اثر حقوقی داشته باشد ، باید شرایط صحت معامله در آن رعایت شود.

شرایط صحت معامله عبارتند از : قصد و رضای طرفین ، اهلیت طرفین معامله ، مورد معامله و مشروعیت هدف معامله می باشد . یکی از شرایط صحت معاملات هدف معامله است که بیانگر انگیزه و هدف افراد از انجام معامله است . افراد با اهداف مختلفی معامله می کنند ، که این اهداف باید مشروع باشد و به قصد فرار از دین نباشد . اگر معامله به قصد فرار از دین باشد ، مستوجب مجازات است.

 

مفامله به قصد فرار از دین

 

یکی از شرایط صحت معامله ، مشروع بودن و واقعی بودن هدف معامله است که طبق ماده 217 قانون مدنی بیان گردیده است ، اما اگر معامله به قصد فرار از دین باشد ، یعنی فردی مال خود را به قصد فرار از دین به شخص دیگری انتقال دهد . معامله باطل است.

 

شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین به صورت ذیل است:

 

1-  انجام معامله : کلیه اعمال حقوقی که موجب گردد از دارای بدهکار بکاهد . به طوری که با فروش مال فروشنده یا بدهکار از باقی دارایی اش نتواند طلب طلبکاران را بدهد یا تنگ دستی اش تشدید شود.

 

2- دین باید مسلم و معلوم و حال باشد : منظور از اینکه دین معلوم و مسلم باشد . یعنی اینکه وجود دین قطعی باشد و قطعیت آن یعنی مستند به  سند لازم الاجرایی یا به حکم دادگاه باشد..

3- هدف معامله : هدف فروشنده یا معامله کننده از انعقاد قرارداد ضرر زدن به طلبکارانش باشد ممکن است طرف معامله از قصد فروشنده که فرار از دین است آگاه نباشد و یا از هدف فروشنده آگاه باشد که در این صورت نه تنها به قصد فرار از دین است بلکه معامله صوری است . معامله صوری اخص از معامله فرار از دین است.

نکته:

در چنین مواقعی کشاورزان عزیز بایدسریعا از طریق اظهار نامه رسمی یا نسبت به  مراجعه به مراجع قضایی و تقدیم دادخواست تامین خواسته توقیف یا بازداشت موقت اقدام کنند چرا که میتواند تاریخ اقدام قانونی ملاک عمل فرار از دین قرار گیرد.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی