سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

غرور و تعصب

نویسنده: جین آستین

مترجم: شمس الملوک مصاحب

غرور و تعصب از عاشقا نه های کلسیک جین آستین، نویسنده مشهور انگلیسی است، که در این کتاب فضای زندگی اجتماعی انگلستان در اوایل قرن نوزدهم و تربیت نایافتگی و تنگ نظری ها و رقابت های حقیر در روابط و مناسبات افراد به روشنی نمایانده شده است.

خلاصه رمان

داستان غرور و تعصب در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان و در فضایی روستایی روایت می‌شود. روایت خانواده آقا و خانم بِنِت است که پنج دختر دارند که از لحاظ شخصیتی با یکدیگر متفاوت هستند. خانم بنت مشتاق است تا تمام دخترانش ازدواج کنند، به خصوص به این دلیل که کشیش ویلیام کالینز، هنگامی که آقای بنت بمیرد، املاک خانوادگی را تصاحب خواهد کرد. در مجلس رقص، چارلز بینگلی ثروتمند و تازه وارد به بزرگ‌ترین دختر خانواده بنت یعنی جِین زیبا و خجالتی علاقه‌مند می‌شود. در این بین، دوست او آقای دارسی و الیزابت در مهمانی دیگری یکدیگر را می‌بینند، آنها صمیمیت کمتری را نسبت به هم بروز می‌دهند. غرور رتبه خانوادگی، ثروت و تعصب در مقابل نابرابری اجتماعی خانواده الیزابت، دارسی را درهم می‌کوبد، در حالی که الیزابت نیز، غرور و تعصب خود را در برابر دارسی حفظ می‌کند.

الیزابت به دیدار شارلوت و آقای کالینز می‌رود که خانه آنها در کنار املاک دارسی است. سپس دارسی به دیدن الیزابت می‌رود و عشق خود را به او ابراز می‌کند. الیزابت که از پیشنهاد دارسی شگفت زده شده است، فورا درخواست او را رد می‌کند و هنگامی که دارسی خواستار توضیح است، الیزابت او را متهم به شکستن رابطه جین و بینگلی می‌کند. دارسی سپس نامه‌ای به الیزابت می‌نویسد که در آن او توضیح می‌دهد که چرا رابطه بینگی با جین بهم خورده است، زیرا معتقد است خواهر بینگلی چنین دسیسه‌ای را ایجاد کرده است. او همچنین افشا می‌کند که ویکهام برای کسب ثروت او، سعی در ازدواج با خواهر 15 ساله‌اش دارد. با این افشا، الیزابت بیشتر به دیدار دارسی می‌رود.

بلافاصله بعد از آن، جوان‌ترین دختر خانواده، لیدیا با ویکهام فرار می‌کند. این رسوایی می‌تواند شهرت دیگر خواهران را خراب کند. هنگامی که الیزابت این موضوع را به دارسی می‌گوید، دارسی ویکهام را با پول متقاعد می‌کند که با لیدیا ازدواج کند. علیرغم، تلاش‌های دارسی برای حفظ این مورد به عنوان یک راز، الیزابت از اقدامات او نسبت به کوچک‌ترین خواهرش با خبر می‌شود. بینگلی به تشویق دارسی به ندرفیلد باز می‌گردد و با جین ازدواج می‌کند. در نهایت، الیزابت که به واقعیت درونی دارسی که قلب مهربان اوست پی برده، به درخواستش مبنی بر ازدواج پاسخ مثبت می‌دهد.

درباره جین آستین

جین آستین در 16 دسامبر 1775 در استیونسن انگلستان متولد شد. او هفتمین فرزند از یک خانواده پرجمعیت هشت فرزندی بود. جین به خواهرش کاساندرا بسیار نزدیک بود، او همچنان بهترین دوستش برای زندگی نیز بود. والدین جین، فرزندانشان را به یادگیری و نوشتن تشویق می‌کردند که همین مورد الهام و زمینه‌ای برای تلاش‌های آینده جین شد. او نویسنده پرشوری بود و اولین کتاب خود را در حدود سال 1787 به چاپ رساند.

پس از مرگ پدرش در سال 1805، جین با خانواده اش به نقاط مختلفی نقل مکان کرد. سبک نوشتنش توسط خوانندگانش مورد استقبال بسیار قرار می‌گرفت و آنان انتظار رمان‌های دیگری از او را می‌کشیدند. اگرچه اوایل سال 1816 سلامت جسمی‌اش به خطر افتاد، اما اوستین حتی در پایان زندگی خود همچنان مشغول به نویسندگی بود. هنگامی که وضعیت بیماری او بدتر شد، برای درمان به وینچستر منتقل شد، جایی که در آغوش خواهرش در سن 41 سالگی در گذشت.

 

سایر آثار جین آستین

حس و احساسیت (۱۸۱۱)

منسفیلد پارک (۱۸۱۴)

اِما (۱۸۱۵)

نورثنگر اِبی (۱۸۱۸)

ترغیب (۱۸۱۸)

گزارش از فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۵۴
فریبا سلیمان پور

کافه سنتی گیلانه ساری

وقتی می گویم کافه یاد یک جای شیک و دنج با طراحی مدرن به سبک کافه های فرانسوی می افتیم ولی این کافه سنتی گیلانه واقع در کنار امامزاده یحیی ساری مکانی گرم و با صفا با فضایی کاملا سنتی و دل انگیز که از قهوه خانه های سنتی قدیمی ساری که دست خوش تغییرات مدرن نشده  است.

این کافه سنتی  به دلیل واقع شدن در کنار امامزاده یحیی ، زائران برای استراحت و صرف غذا و چای به اینجا مراجعه می کنند و گیلانه به پاتوقی برای مشتریانش تبدیل شده است.

ساری دومین شهر پرجمعیت در شمال کشور است. به مردم اهل ساری، سارَوی گفته می‌شود. قدمت سکونت انسان در ساری به شش هزار سال میرسد. شهرستان ساری از شمال به دریای مازندران به فاصله ۲۷ کیلومتر ، از شرق به شهرستان نکاء حدود ۲۵ کیلومتر از جنوب به استان سمنان و از غرب به قائم شهر به فاصله ۱۰ کیلومترمحدود است. از جاده فیروزکوه ۲۶۵ کیلومتر و توسط جاده هراز ۲۵۰ کیلومتر و به وسیله راه آهن شمال ۳۵۴ کیلومتر با تهران فاصله دارد. ساری شهر شادی و پایتخت بهار نارنج است.باهم تنها بخشی از زیبایی های این شهر را تماشا میکنیم

.

گزارش از فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۳۶
فریبا سلیمان پور

آستان مقدس امامزاده یحیی ساری

 

آستان مقدس امامزاده یحیی ساری در میدان ساعت، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان هشتم شهر ساری استان مازندران واقع شده است.

برج مقبره مذکور با گنبد دو پوسته پوشانده شده که پوسته درونی بر پایه چفتی تیزه‌دار اجرا شده و بر روی آن گنبد بیرونی به صورت رک و ۱۲ ضلعی به ارتفاع حدود ۲۰ متر قرار گرفته است.


صندق چوبین و مرقد دیگری در داخل این برج به‌نام «سلطان امیر شمس الدین» است که روی صندق آن کتیبه به خط ثلث در نهایت ظرافت حکاکی شده است، این صندوق منبتکاری شده، شاهکاری از هنرهای دستی به شمار می‌آید.
بدون شک شخصیت اول مدفون در این بقعه، «سلطان سید زین العابدین» حاکم طبرستان و ساری است که از سال ۸۷۲ تا ۸۸۰ ه.ق در ساری حکومت می‌کرد، نسب وی با هیجده واسطه به امام سجاد (ع) منتهی می‌شود و سرانجام در سال ۸۹۲ ه.ق وفات یافت و او را در این مکان به خاک سپردند. سین النجار و الاستاد محمد بن الحسن الجیلانی به تاریخ ساخت ۸۴۹ هجری قمری بر آن دیده می‌شود.

 

ساختمان برج آجری امامزاده یحیی در شهر ساری واقع شده و در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳ با شماره ثبت ۲۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارش از فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۰۲
فریبا سلیمان پور

پاراگراف بندی

 

از اصول دیگری که باید در خبرنویسی رعایت شود، محدود کردن هر پاراگراف به یک تا حداکeر سه جمله است. استفاده ازپاراگرافهای یک تا سه جملها ی به تنظیم کننده خبر این امکان را می دهد که:

 

لید خبر را به سرعت تغییر دهد.

 

خبر را با توجه به مطالب مهم آن به آسانی تنظیم کند.

مطالب غیرضروری را حذف کرده و اطلاعات ضروری را به سادگی به آن اضافه کند.

 

گردآورنده: فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۳۲
فریبا سلیمان پور

کوتاه نویسی و رعایت اختصار

 

استفاده از جملات کوتاه از اصولی است که باید در خبر نویسی رعایت شود.

از جمله فواید کوتاه نویسی این است که:

جمعیت بیشتری خبر را می خوانند و راحت تر می فهمند.

خبرنویسی ساده تر میشود.

از غلطهای دستوری که معمولاً در جملات مرکب پیش می آید، کاسته می شود.

تنظیم کننده و یا تأییدکننده خبر می تواند به آسانی خبر را از نظر دستوری یا موضوعی تصحیح و یا بازنویسی کند.

و ....

45 درصد از مردم جملات 23 کلمهای را راحتت ر درک میکنند.

 

با توجه به جمیعت جهن در ایران، جملات 23 کلمه ای مناسب تر به نظر می رسند.

 

گردآورنده: فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۲۹
فریبا سلیمان پور