سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

سد معبر عمومی

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲ ب.ظ

 

شخصی تعداد درخت گردو در سر راه رفت و آمد ما کاشته و موجب سد معبر و ایجاد مزاحمت شده است، بطوریکه الان که درختان بارده و بزرگ شده اند نمی توانیم با وانت بار و یا حتی الاغ از آنجا عبور کرد، حکم قانون در این خصوص چیست ؟

جواب: با توجه به اینکه مسیری که مورد استفاده عموم است، معبر تلقی می‌شود و اگر کسی مانع تردد افراد یا وسایل نقلیه شود، سد معبر کرده که در قانون جرم‌انگاری شده است لذا باید ابتد مراجعه به شورای حل اختلاف و دادخواست تامین دلیل و نهایتا پیگیری در دادگاه محل وقوع جرم باید انجام پذیرد.

برای تبیین موضوع به مطالب زیر با دقت توجه بفرمایید.

اگرچه سدمعبر نیاز به دلایل متقن و محکمی دار ودر نهایتا از طریق دادگاه  حکم صادر و اجرا میشود  اما در مواردی همچون کاشت درختان مثمر مزاحم ملاحظاتی نیاز هست که از جمله  رعایت تبعات اجتماعی و جریحه دار نکردن روح وروان مردم است و این حساسیت در دین اسلام هم تاکید گردیده بطوزیکه قطع اشجار از اعمال کراهت دار است  و توصیه گردیده که راه های دیگری باید پیش رو گذاشت ودر صورت امکان درختان را جابجا کرد و یا مسیر رفت و آمد از طریق ایجاد یک راه جدید ایجاد کرد ویا بابت آن خسارت تعین نمود. ولی نحوه برخورد قضات با این پرونده ‌ها بعضا متفاوت است

برای تاکید به موضوع کراهت این روایت از امام علی هست که می فرمایند:

رسول اکرم (ص) گروهی را که به جهاد می فرستاد چنین می فرمود: با نام خدا حرکت کنید و از قطع درختن بپرهیزید، مگر درختی که مانع جنگ یا مانع بین شما و مشرکین باشد.

به موجب ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی

هر کس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی‌کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و‌زارعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی، جنگلها و مراتع ملی شده، کوهستانها، باغها، قلمستانها،‌منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبیعی و پارکهای ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر‌اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداریها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث‌ باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذیحق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا‌ بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذیصلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا‌اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید.

تبصره ۱ - رسیدگی به جرائم فوق‌الذکر خارج از نوبت به عمل می‌آید و مقام قضایی با تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را‌تا صدور حکم قطعی خواهد داد.

 

نکته:

کاشت درختان  و یا حتی قطع اشجاردارای قواعد و رعایت ملاحظاتی می باشد که لازم است رعایت کرد.

۱.بهترین راه این است که کشاورزان‌ هنگام کاشت درختان شرایط قانونی را لحاظ کنند و حریم نهر یا حریم گل‌انداز را رعایت کنند که بعد از مدتی به مشکلات گرفتار نشوند

۲-رعایت کاشت درخت از دیوار حداقل 3 متر و از نهر و جوی محلی 5/1 از هر طرف در صورتی که رعایت نگرد ابتدا باید به اداره امور آب جهت اخذ نظر کارشناسی مراجعه و پس از تایید تجاوز شکایت به دادگاه نمود

۳- اگر ریشه و شاخه درخت در زمین دیگری برود و موجب مزاحمت و مانع از انجام عملیات عمرانی شود، طرف شاکی می تواند از طریق دادخواست "ممانعت از حق " موضوع پیگیری  نمایید.

3- اگر درخت موجب آسیب رساندن به دیوار از طریق توسعه ریشه و آبیاری شود مطالبه خسارت نمود ولی اول باید تامین دلیل سپس مراجعه به شورای حل اختلاف و نهایتااز دادگاه محل وقوع جرم پیگیری نمایید.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاوره حقوق

شماره تماس: 09104915236

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۲
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی