سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

کاشت درخت  زیر حریم خطوط هوایی انتقال برق

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۶ ب.ظ

سوال:

زمین به مساحت یک هکتار را قصد احداث باغ دارم که هزار متر ان در حریم خط انتقال برق هست برای احداث باغ به اداره برق به مشکل بر خورده ام برای حل این مسئله چیکار باید بکنم؟

 

جواب:

طبق قانون سازمان برق ایران شرکت‌های تابعه وزارت نیرو مجاز به عبور خطوط انتقال نیرو از فراز زمین‌های زارعی می‌باشند

 و وزارت نیرو موظف است زمینهایی که خارج از محدوده شهر است. وخطوط انتقال نیرو از ان عبور کرده وبه مستحدثات خسارت وارد شود ویا از بین برود را جبران خسارت نماید و بنابراین شما صراحتا با توجه به تبصره یک ماده ۶ تصویب نامه هیئت وزیران مربوط به حریم خطوط انتقال هوای برق می توانید درختکاری نمایید مشروط به کاشت درختان پاکوتاه نظیر: انار ،پایه های رویشی هلو و شلیل، انگور ،سیب پایه ایست مالینگ ،زرشک ...

همچنین مطابق ماده 8 لایحه قانونی رفع تجاوز از تأسیسات آب و برق کشور هر کس نسبت به عملیات اجرایی که به منظور احداث تأسیسات آب و برق انجام می‌شود مزاحمت یا ممانعت به عمل آورد به حبس‌جنحه‌ای از 61 روز تا شش ماه و جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد به علاوه قانون تصریح کرده که دادسراها مکلفند که به در خواست سازمانهای ذینفع فوراً و خارج‌از نوبت دستور رفع مزاحمت یا ممانعت صادر نمایند.

از طرفی‌ماده 9 همین قانون،صراحت دارد که چنانچه در مسیر و حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و حریم کانالها و انهار آبیاری احداث ساختمان یا درختکاری و هر تصرف‌خلاف مقررات شده یا بشود سازمانها آب و برق بر حسب مورد با اعطای مهلت مناسب با حضور نماینده دادستان مستحدثات غیر مجاز را قلع و قمع و‌رفع تجاوز خواهند نمود. نیروی انتطامی مکلف است که به تقاضای سازمانهای ذیربط برای اعزام مأموران کافی و انجام وظائف مزبور اقدام نمایند.

یکی دیگر از مواد قانونی مرتبط با این موضوع، ماده 18 قانون سازمان برق ایران  است که تصریح نموده ،وزارت آب و برق و موسسات و شرکتهای تابعه آن مجاز می باشند در صورت لزوم در معابر عمومی شهرها و حریم اماکن و مستغلات و املاک به نصب تاسیسات انتقال و توزیع نیروی برق اقدام نمایند و همچنین می توانند از دیوارهای مستغلات و اماکن خصوصی که مشرف به معابر عمومی می باشد و زمینهای زراعتی تا آنجایی که عرفاً موجب خرابی و سلب استفاده متعارف از املاک مردم نشوند به منظور نصب وسایل انتقال و توزیع (از قبیل پایه - مقره - جعبه انشعاب - پایه چراغ و امثالهم ) و همچنین عبور کانال خطوط برق مجاناً استفاده کند رعایت حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق از طرف مالکین الزامی است . در صورتی که مالک بخواهد در تغییر یا تعمیر یا تجدید ساختمان اقدامی نماید که مستلزم تغییر محل وسایل انتقال و توزیع نیروی برق باشد وزارت آب و برق مکلف است فورا نسبت به تغییر محل وسایل انتقال و توزیع نیروی برق اقدام نماید .

تبصره 1 - در صورتی که اراضی واقع در خارج از محدوده شهرها که در مسیر خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و نصب پایه ها قرار می گیرد مستحدثات و اعیانی وجود داشته باشد که بر اثر احداث خطوط انتقال و توزیع نیروی برق و نصب پایه ها از بین برود و یا خسارتی به آنها وارد شود وزارت آب و برق و موسسات و شرکتهای تابعه آن باید خسارت مالک اعیانی را به ترتیب مذکور در ماده 16 این قانون جبران نمایند بدون این که وقفه ای در کارهای احداث خطوط انتقال و توزیع برق ایجاد شود .

طبق ماده  19 قانون سازمان برق ایران در صورتی که در مسیر خطوط هوایی نیروی برق درختانی باشد که ایجاد مخاطرات فنی نمایند وزارت آب و برق و موسسات و شرکتهای تابعه آن می توانند اقدام به هرس یا قطع آن درختان نمایند بهای درختان قطع شده طبق ماده 16 این قانون پرداخت خواهد شد .

شرح کامل ماده ۶ حریم خطوط هوایی انتقال و توزیع نیروی برق تصویب نامه هیئت وزیران:

هرگونه عملیات ساختمانی و اقداماتی نظیر ایجاد تأسیسات صنعتی، مسکونی، مخازن سوخت، انبارداری و تأسیسات دامداری یا باغ یا درختکاری در مسیر و حریم زمینی و هوایی خطوط انتقال و توزیع نیروی برق ممنوع است و فقط اقداماتی از قبیل زراعت فصلی و سطحی، حفظ یا کاشت درختان کم ارتفاع، حفرچاه و قنوات بدون استفاده از دکل حفاری، اکتشاف و بهره برداری از معادن، راه سازی و احداث شبکه آبیاری مشروط براینکه مانعی برای دسترسی به خطوط برق برای وزارت نیرو و شرکت های برق ایجاد ننماید و سبب ایجاد خسارت برای تأسیسات خطوط برق نگردد با رعایت ماده (۸) این تصویب نامه بلامانع است.

تبصره ۱ـ تراکم و نوع درختان کم ارتفاع با توجه به وضعیت جغرافیایی محل و سایر شرایط توسط وزارت نیرو با کسب اطلاع از مراجع ذی ربط اعلام خواهد شد.

تبصره ۲ـ ایجاد شبکه آبیاری، حفر چاه و قنوات و راه سازی در اطراف پایه های خطوط نباید در فاصله ای کمتر از (۳) متر از پی  پایه ها انجام گیرد.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

09104915236

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی