سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

گواهی بهداشت گیاهی

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۷ ب.ظ

سول:

پنج سال پیش تعدادی نهال انارتحت عنوان رقم ملس ساوه از یکی از نهال فروشان خریداری کردم الان بعد ازپنج  سال نه تنها رقم انار ساوه نیست بلکه اغلب نهالها دچار بیماری خاکزی شده و از بین میروند.از لحاظ قانونی چه اقدامی باید انجام بدهم؟

جواب:

باغداران به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت‌زا و بروز خطرات جبران ناپذیر، نهال های مورد نیاز خود را از نهالستان‌های معتبر و دارای گواهی بهداشت نباتی تهیه کنند

فرآیند صدور گواهی بهداشت نباتی جهت جابجایی نهال در سطح کشور موضوعی فنی و بسیار مهم است که هرگونه سهل انگاری در انجام دقیق قوانین می تواند منجر به گسترش آفات و بیماری های قرنطینه ای در سطح کشور و در نتیجه خسارت گردد.

 بر اساس ماده ۷ قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل بذر و نهال، عدم رعایت مقررات قرنطینه گیاهی کشور و نیز تولید و تکثیر بذر و نهال برای عرضه به بازار بدون کسب گواهی، تخلف محسوب شده و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

ابتدا باید تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف انجام و با مراجعه به دادگاه محل فروش نهال یا محل کاشت نهال موضوع را پیگیری کرد و مجازات شخص متخلف تامین خسارات وارده به کشاورز طبق نظر کارشناسی است.

فرآیند صدور گواهی بهداشت نباتی جهت جابجایی نهال

  • در این راستا نظارت بر سلامت نهال های تولیدی با هماهنگی و با بهره گیری از توان کلینیک های گیاهپرشکی انجام می پذیرد. ابتدا با مراجعه به کلینیک های گیاهپرشکی با مدیریت تحویل کارشناس قرنطینه می گردد.
  • کلینیک گیاهپزشکی مرجع و پس از انجام بازدید و نمونه برداری لازم و انجام آزمایشات ماکروسکوپی و میکروسکوپی، نتایج آزمایش در قالب فرمت تعریف شده این مدیریت توسط کلینیک مرجع تهیه و همراه با فاکتور فروش نهال توسط فروشنده یا خریدار و ارائه آدرس دقیق مبدا و مقصد و شماره پلاک خودروی حامل نهال به کارشناس قرنطینه سازمان ، و پس از تایید صحت این مدارک، گواهی بهداشت نباتی (گواهی سلامت) جهت جابجایی نهال در سطح کشور صادر می گردد.

 

فرآیند و مراحل صدور گواهی بهداشت گیاهی برای محموله های صادراتی

الف :ثبت نام شرکت در زیر سامانه صدور گواهی بهداشت گیاهی

ب:مراجعه شرکت به یکی از مراکز قرنطینه گیاهی به منظور فعال کردن و دریافت کد کاربری و رمز عبور شرکت

توضیح اینکه انجام این دو مرحله برای ثبت شرکت به عنوان شرکت فعال در صادرات محصولات کشاورزی ضروری بوده و یکبار انجام آن کفایت می نماید

ج:مراجعه شرکت به سامانه جهت تکمیل فرم مربوطه برای هر محموله صادراتی و ثبت درخواست  و دریافت کد رهگیری

د: مراجعه به یکی از مراکز قرنطینه گیاهی کشور و درخواست بازدید محموله و انجام مراحل لازم جهت صدور گواهی بهداشت گیاهی

ه:  بازدید محموله توسط کارشناس قرنطینه یا کارشناس کلینیک گیاهپزشکی مجاز در امور قرنطینه

و: تایید سلامت محموله از نظر عدم آلودگی به آفات و بیماریهای مهم و قرنطینه ای و یا انجام ضدعفونی (در صورت نیاز) و سپس تایید سلامت محموله

ز: صدور گواهی بهداشت گیاهی

کل زمان مورد نیاز بسته به سلامت محموله و یا نیاز به ضدعفونی و نوع آلودگی و ضدعفونی  مورد نیاز از 48 ساعت تا چهارده روز کاری می باشد.

نکته:

با توجه به فرا رسیدن زمان نقل و انتقال نهال و همچنین نظر به اهمیت قرنطینه داخلی در امر کنترل و جلوگیری از نقل و انتقال نهال آلوده و اشاعه آفات و بیماری های گیاهی، استفاده از نهال های دارای گواهی بهداشت نباتی و شناسه دار ضروری است.

1- خریدار طی قرار داد نهال شناسه دار تهیه کند

2- گزارش  نهال های شناسه دار اخذ شده و کاشته شده در همان روز باید توسط کارشناس یا شاهد  تهیه شود.

3- برای جابجایی حتما گواهی بهداشت از فروشنده نهال در خواست شود.در صورت ممانعت از ارائه گواهی بهداشت صورتجلسه با

 حضور کارشناس حفظ نباتات تنظیم گردد.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

09104915236

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی