سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

فروش جنس تقلبی

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۸:۵۳ ب.ظ

من از یک فروشگاه قیمت سم رو پرسیدم و ایشون قیمت خیلی مناسبی گفت و وقتی پرسیدم چرا آنقدر تفاوت قیمت گفت که چون نقدی میخره بهش تخفیف میدن و تاکید کردم چند بار که اصلیه گفت خاطر جم باشین.گفتم برام بیارین گفت سود کم و پول نقد.حالا بعد سه روز که جنس رو آورده فهمیدم که تقلبی است  و کارشناس هم تایید کردبا توجه به اینکه مدرکی مثل فاکتور ازش ندارم  الان باید چیکار کنم؟

شما ابتدا باید از طریق کارشناس صاحب صلاحیت اثبات نمائید که این جنس را از ایشان خریداری کرده اید و دقیقا همان چیزی که خریدار به شما داده مصرف کرده اید ( با استناد به فیش واریزی ) سپس برای فسخ معامله و استرداد وجه خود اقدام نمائید و از طریق سازمان تعزیرات حکومتی شکایت خود را مطرح کنید اگر در اثر تقلب طرف معامله و ادعای کذب وی، خسارت مالی یا جانی به خریدار برسد، فروشنده دارای مسئولیت کیفری می‌شود و باید خسارت را جبران کند و به همراه مدارک به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماییدو این اولین مرحله در ثبت شکایت کلاهبرداری است. مهمترین نکاتی که باید در ثبت شکایت لحاظ نمود، نحوه عملیات متقلبانه و میزان خسارت فرد شاکی است

پس از ثبت شکواییه براساس محل وقوع جرم، پرونده به دادسرای مربوطه ارجاع و در شعبه بازپرسی تعیین شده، مراحل تحقیقات مقدماتی آغاز می‌شود. چنانچه ادله شاکی برای متهم نمودن فرد مقابل کافی باشد، قاضی با قید وثیقه، قرار مجرمیت صادر می‌کند.

در مواد ۴۳۸ تا ۴۴۰ قانون مدنی عبارت تدلیس به کار رفته است. منظور از تدلیس نسبت دادن وصف اشتباه به یک کالاست و البته درباره تدلیس باید به این نکته توجه داشت که عملیات متقلبانه باید پیش از قرارداد صورت گرفته باشد.

اگر پیش از انعقاد قرارداد تدلیس و عملیات تقلب انجام شده باشد، شخصی که فریب خورده می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

برخی از حقوق دانان تدلیس در معامله را در صورت محقق شدن شرایطی مشمول عنوان کلاهبرداری دانسته‌اند که برای آن مجازات یک تا ۷ سال به اضافه جزای نقدی معادل مال اخذ شده در نظر گرفته شده است

از طرفی در مواردی که سموم کشاورزی بدون ضوابط وبدون اجازه دستگاه های نظارتی توزیع گردند . طبق ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری" هر کس به نحوی از انحاء امتیازاتی راکه به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض میگردد نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفا موافقت اصولی گفته میشود در معرض خرید وفروش قرار دهد و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهائی که مقرر بوده طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود و یا بطور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است مجرم محسوب و علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال بدست آمده محکوم خواهد شد ."

کسانیکه نهاده های تقلبی خود را به کشاورزان از طریق مشاوران و مبلغان غالب می کنند هم معاونت در جرم دارند و هم بعصا متهم ردیف اول خواهند بود .مطابق ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی هرکس دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند یا با دسیسه یا فریب یا سوءاستفاده از قدرت، موجب وقوع جرم گردد و هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد و هرکس که وقوع جرم را تسهیل کند معاونت در مجرم است.

تبصره- برای تحقق معاونت در جرم، وحدت قصد و تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است. چنانچه فاعل اصلی جرم، جرمی شدیدتر از آنچه مقصود معاون بوده است مرتکب شود، معاون به مجازات معاونت در جرم خفیفتر محکوم می شود.

نکته:

۱. دادن نهاده تقلبی به کشاورزان ان هم با سو نیت از مصادیق جرم کلاهبرداری است وبه راحتی از آن عبور نکنید چون یکی از جرائم کیفری است که قانون‌گذار، مجازات سنگینی برای مرتکب این جرم درنظر گرفته است. در اتهام کلاهبرداری، سوء نیت وانجام فریب مورد توجه و تاکید قانون است

۲.برای خرید محصولات از جاهای معتبر که محصولات آن قابل شناخت  و دارای فاکتور است خریداری کنید و در صورت خرید آنلاین از سایت دارای نشان اینماد و قابل اعتماد خریداری کنید در ضمن هر چیزی که ارزانتر از جاهای دیگر است به درست بودن کالا شک کنید.

پس از اطمینان از تقلبی بودن با مستندات به تعزیرات  حکومتی شکایت کنید.

اگر خسارتی متحمل شدیدابتدا تامین دلیل سپس به دادگاه محل وقوع مراجعه و پیگیری کنید.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۴
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی