سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

آستان مقدس امامزاده یحیی ساری

جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲ ب.ظ

آستان مقدس امامزاده یحیی ساری

 

آستان مقدس امامزاده یحیی ساری در میدان ساعت، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان هشتم شهر ساری استان مازندران واقع شده است.

برج مقبره مذکور با گنبد دو پوسته پوشانده شده که پوسته درونی بر پایه چفتی تیزه‌دار اجرا شده و بر روی آن گنبد بیرونی به صورت رک و ۱۲ ضلعی به ارتفاع حدود ۲۰ متر قرار گرفته است.


صندق چوبین و مرقد دیگری در داخل این برج به‌نام «سلطان امیر شمس الدین» است که روی صندق آن کتیبه به خط ثلث در نهایت ظرافت حکاکی شده است، این صندوق منبتکاری شده، شاهکاری از هنرهای دستی به شمار می‌آید.
بدون شک شخصیت اول مدفون در این بقعه، «سلطان سید زین العابدین» حاکم طبرستان و ساری است که از سال ۸۷۲ تا ۸۸۰ ه.ق در ساری حکومت می‌کرد، نسب وی با هیجده واسطه به امام سجاد (ع) منتهی می‌شود و سرانجام در سال ۸۹۲ ه.ق وفات یافت و او را در این مکان به خاک سپردند. سین النجار و الاستاد محمد بن الحسن الجیلانی به تاریخ ساخت ۸۴۹ هجری قمری بر آن دیده می‌شود.

 

ساختمان برج آجری امامزاده یحیی در شهر ساری واقع شده و در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۱۳ با شماره ثبت ۲۱۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارش از فریبا سلیمان پور

انتهای پیام/

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۲۲
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی