سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

تغییر کاربری

سه شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ق.ظ

سوال:

اینجانب ۴۰۰۰ متر مربع زمین در روستای مادری داشتم که در آن ۳۵۰۰ متر از آن ملک زعفران کاشتم ، یک استخر ذخیره آب ۱۰۰ متری هم بنا نمودم و یک سالن ۴۰ متری برای پرورش قارچ نیز ساخته ام و برای محافظت از کشت زعفران دور این ملک را دیوار کشیدم.

اکنون جهاد کشاورزی مدعی شده که این عمل اینجانب تغییر کاربری بوده و می گوید زعفران نیاز به محافظت ندارد که دیوار کشیده ایم.

برای استخر پرورش ماهی باید استخر باید چند برابر و مطابق دستور العمل ها باشد و سالن قارچ نیز حداقل برای مجوز باید ۴۰۰۰ متر باشد .

من در ملک فوق در حال کشاورزی می باشم و امسال نیز از آن زعفران برداشت نمودم و برای محافظت در برابر حیوانات منطقه ( جوجه تیغی عاشق زعفران است ، سگ و ... ) و همچنین سارقان نیاز به دیوار داشتم و اگر بخواهند حتی سالن ۴۰ متری را تخریب می کنم.

چه کاری می تونم بکنم که دیوارهایم که هزینه هنگفتی دارد را تخریب نکنند ؟

جواب:

برای زمین های کشاورزی به متراژ ۵هزار متر در صورت احداث باغ و ۴هزار متر برای احداث ۳هزارمتر گلخانه وبرای ۲۰۰تن تولید قارچ تا ۴۰۰۰متر دریافت پروانه  تاسیس وپس از رعایت مابقی جهات می توانید دیوار کشی انجام بدهید ولی برای زعفران و سایر موارد که سابقه خسارت ناشی ورود دام و احشام وجود دارد در صورت اثبات صیانت از محصول حفظ یکپارچگی اراضی ممکن است با نظر سازمان جهاد کشاورزی صدور مجوز تبصره ۴ امکان پذیر باشد. بنابراین باید قبل از دیوارکشی و هزینه اقدامات لازم انجام می دادید و شاید در حال حاضر با کشت درخت پسته شناسنامه دار توام با زعفران ویا توسعه گلخانه تا سقف ۸۰درصد کل ملک بتوانید  مجوز تبصره ۴  را دریافت نماییدواز تخریب جلوگیری به عمل بیاورید.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوقی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۰۲
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی