سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

تخلفات دامپزشکی

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵ ب.ظ

سوال:

 

من یک دامدار هستم که تعدادی از دام هایم در اثر تجویز اشتباه دارو توسط دامپزشک  تلف شده اند حالا چه اقدامی باید انجام بدم؟

جواب:

 ابتدا از طریق مراجعه به شورای حل اختلاف نسبت به تامین دلیل و ثبت تعداد و سن دامهای تلف شده اقدام نمایید.

تبصره ۵ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و خوردنی و‌آشامیدنی"فهرست داروهای دامی هر ساله مشترکا توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی تهیه و اعلام خواهد شد مجازاتهای مربوطه به جرایم دارویی انسانی در مورد جرایم دارویی داروهای دامی هم قابل تسری و مجری میباشد".

برخورد باتخلفات دامپزشکی به دوصورت هست یا شکایت از طریق دادسرا یا پیگیری شکایت از طریق سازمان دامپزشکی، که  در صورتیکه  تخلف کرده باشند و شما نیز گواهی داشته باشید .

روند رسیدگی به پرونده‌های مطرح در دادسرا

پس از طرح و ارجاع موضوع به کمیسیون‌های پزشکی، پرونده بررسی می شود و در صورتی که قصور کادر درمانی تشخیص داده شود، مراتب قصور به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات احضار می‌شوند و در نهایت دادسرا با اخذ تصمیم مقتضی یا قانع می شود که قصوری رخ نداده است و قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می کند و یا اینکه ادعای شاکی را قریب به واقع می بیند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می کند و دادگاه عمومی جزایی نیز بر اساس محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هردو طرف اقدام به صدور رأی می نماید.

سازو کار رسیدگی به تخلفات پزشکی در نظام دامپزشکی

رسیدگی در سازمان نظام دامپزشکی پس از طرح شکایت توسط شاکی یا اعلام گزارش تخلف توسط بازرسان یا سایر مراجع قانونی با ارجاع موضوع به شورای حل اختلاف تخصصی مستقر در نظام پزشکی شروع شده، چنانچه این شورا موفق به سازش و مصالحه شد، موضوع مختومه خواهد شد و در غیر این صورت، پرونده به دادسرای انتظامی ارجاع داده می شود. در معیت‌ هیأت‌ بدوی‌ انتظامی‌، اعضای‌ دادسرا مرکب‌ از دادستان‌ و تعداد مورد نیاز دادیار به‌ تشخیص‌ شورای‌ عالی‌ انتظامی با رأی‌ اعضای هیئت‌ مدیره‌ و حکم‌ ریاست‌ سازمان‌ انتخاب‌ می‌شوند..

دادسرای‌ انتظامی‌ درموارد ذیل‌ مکلف‌ به‌ شروع‌ رسیدگی‌ است‌؛

الف‌ - شکایت‌ شاکی‌ ذی‌نفع‌ یا سرپرست‌ و یا نمایندگان‌ قانونی‌ شاکی.

ب‌ - اعلام‌ تخلف‌ از مراجع‌ قضایی‌ - اداری‌.

ج‌ - اعلام‌ تخلف‌ از طرف‌ هیئت‌ مدیره‌، شورای‌ عالی‌ و ریاست‌ سازمان‌.

د - شکایت‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ دامپزشکی‌.

هـ - درمورد تخلفات‌ مشهودی‌ که‌ به‌ نظر اعضای دادسرا و هیأت های‌ انتظامی‌ پزشکی‌ رسیده‌ است‌.

و - ارجاع‌ از طرف‌ هیأت‌ بدوی‌ انتظامی‌ پزشکی‌.

دادسرا پس‌ از وصول‌ شکایت‌ با اقدامات‌ مقتضی‌ اعم‌ از تحقیق‌ از شاکی‌، ملاحظه‌ مدارک‌ و سوابق‌ مربوطه‌ و استعلام‌ از مطلعان‌ و انجام‌ معاینات‌ و آزمایشات‌ مورد لزوم‌ و جلب‌ نظر کارشناسی‌، موضوع‌ را مورد رسیدگی‌ قرار خواهد داد. در صورتی‌ که‌ عقیده‌ به‌ تعقیب‌ داشته‌ باشد، پس‌ از جلب‌ موافقت‌ دادستان‌ یا معاون‌ اول‌، کیفرخواست‌ تنظیم‌ و پرونده‌ را جهت‌ رسیدگی‌ به‌ هیأت‌ بدوی‌ انتظامی‌ ارسال‌ می کند. این هیأت پس ازملاحظه مدارک و أخذ نظرکارشناسی مبادرت به صدور رأی می کند.

چناچه از ناحیه دامپزشک هیچ گونه تقصیر یا قصوری صورت نگرفته باشد و علیرغم آن آسیبی برسد، طبیعتا دامپزشک ضامن آن نخواهد بود و عامل بیماری و عواملی که خارج از اراده و کنترل دامپزشک است چنانچه در بروز خسارت و آسیب مؤثر بوده اند بر عهده دامپزشک گذاشته نخواهند شد.

در مراکز استان ها هم هیأت های تجدید نظرانتظامی مستقرهستند که رسیدگی به اعتراض از آرای صادره از هیئت های بدوی را برعهده دارند. البته باید توجه داشت که مرجع صالح رسیدگی به تخلفات پزشکان و تخلفات دامپزشکان در سازمان نظام دامپزشکی به عمل می آید.

بنابراین به طور خلاصه می توان گفت، تخلفات دامپزشکی مواردی هستند که پزشک بر خلاف قوانین و مقررات وضع شده صنفی رفتار می کند مانند سهل انگاری در انجام وظیفه و یا افشای اسرار ولی جرایم پزشکی مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته است ولی شخصی که مرتکب آن می شود پزشک و یا جزء تیم پزشکی است. رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی و رسیدگی به جرایم در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است. رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط هیأت های بدوی انتظامی، مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی شود، چون ممکن است پزشک اقدام به عملی نماید که واجد وصف مجرمانه باشد و چون چنین امری بالتبع تخلف نیز محسوب می شود، محاکم دادگستری و هیأت های بدوی انتظامی هر کدام می توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند.

نکته:

به محض بروز هرگونه حادثه ناشی از تجویز و مصرف یا سوء مصرف داروهای دامی و یا اجرای دستورات غیر اصولی دامپزشک ضروری است بلافاصله نسبت به تامین دلیل و جلب نظر کارشناس و همچنین حفظ مدارک مستندات ( نسخه دامپزشک) و باقی مانده داروها اقدام نماید

دامداران در صورتی که مشکلی در روند درمان یا اقدامات دامپزشکی پیدا کنند، به یکی از این مراجع مراجعه کنند؛

۱. دادسرای ویژه امور دامپزشکی که از این طریق می توانند دیه، و خسارات وارد شده را مطالبه کرده و اگر پزشک مرتکب قصور شده باشد مجازات او را هم از دادگاه بخواهند.

۲. شورای حل اختلاف که در واقع به پرونده هایی که دیه درخواستی در آنها کمتر از ۵ میلیون تومان می باشد رسیدگی می کند.

۳. دادسرای انتظامی سازمان نظام دامپزشکی که نتیجه آن برخورد انتظامی با پزشک خواهد بود که طیف وسیعی از اقدامات از توبیخ کتبی تا لغو پروانه طبابت به شکل دائمی را در بر می گیرد.

باز هم باید تأکید کرد که در اکثر موارد می توان هم به سازمان نظام دامپزشکی و هم به محاکم دادگستری به شکل همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی شود.

فریبا سلیمان پور کارشناس و مشاور حقوق

شماره تماس: 09104915236

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۱۲
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۳)

باسلام من گزارشی مبنی بر کار بدون پروانه و مسول فنی دامپزشکی به اداره دامپزشکی شهرستان اعلام کرده ام ولی همچنان سردخانه فوق بدون رعایت موازین بهداشتی کار میکند از چه طریقه دیگری میتوان شکایت کرد تا ترتیب اثر دهند .ضمنا به نظام دامپزشکی استان هم اعلام کرده ام ولی گویا همه با هم هستند

ب دلیل تشخیص اشتباه دامپزشک دکتر مهرپور خرگوشم بیماری جدیدی پیدا کرد

۰۹ بهمن ۰۱ ، ۱۹:۱۳ کریم عباسپور خلیلی

سلام، ده ماه مأمور پخش شرکت نیکان گوشت هزار جریب بهشهر بودم، یکبار هم تأیید تخلیه قانونی دامپزشکی شهرستان بهشهر انجام نشد. مجوزها نزد سودجویان مانده برای کشتار در دامداری‌ها و مخلوط کردن با گوشت مجوز دار. صورت جلسه گشت نیروی انتظامی و مجوز تاریخ گذشته تقدیم دامپزشکی استان و معاون دامپزشکی استان مازندران ارائه گردید، جوابشان اینچنین بود جمش کن تمامش کن. آیا دادرسی هست؟

کشتار غیر قانونی را به پلاژهای بهزیستی فرح‌آباد ساری و بهزیستی وزارت کشور بابلسر با تبانی آشپزها می‌فروشند. مرجع رسیدگی کجاست؟ آیا دادرسی هست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی