سیاه نگار

خبر و روزنامه نگاری

خبر و روزنامه نگاری

تحلیلی و آموزشی

طبقه بندی موضوعی

سوژه

دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۳:۴۰ ب.ظ

یافتن موضوعی برای تهیه خبر و گزارش شاید از اصلی ترین امور سردبیران و دبیر سرویس ها باشد و در این میان به طور قطع رسانه ای موفق خواهد بود که بتواند موضوعات تازه و مهم و به عبارت دیگر دارای ارزشهای خبری را به مخاطبان ارائه کند؛ در واقع موضوع یابی محصول تعقیب عمقی و خبری هر پدیده است.

بدون شک به دنبال تهیه خبر، مصاحبه و یا گز ارش بودن با وجود نداشتن موضوع مورد نظر، کاری بیهوده است؛ را که باید از ابتدا تمامی زوایا و مسیر حرکت خبرنگار مشخص باشد.

موضوع یابی در خبرگزاریها که نسبت به نشریات در امور خبری پیشرو هستند، اهمیتی دو چندان دارد؛ خبرنگار حرفهای بوی خبر و گزارش را ولو از راه دور استشمام می کند و در این راستا باید همیشه درکمین سوژه باشد.

یک پیام ارتباطی که در قالبهای مختلف ارائه می شود باید به موضوع» چه « به عنوان مهمترین عنصر بپردازد.

عنصر » چه « همان ماهیت موضوع است که در زبان انگلیسی به subject تعبیر شده است.

همچنین آنچه که بر زبان روزنامه نگاران جاری می شود سوژه یا همان موضوع پیام است. پس هدف از بیان سوژه یابی پرداختن به شیوه های انتخاب موضوع مطلب رسانه اعم از خبرگزاری، روزنامه یا دیگر وسایل ارتباطی است.

سوژه یابی نخستین مرحله و در حقیقت مهم و حساس ترین مرحله کار خبرنگار است . اگر این نخستین گام را درست، مطمئن

و منطبق بر اصول حرفه ای برنداریم، یقینا در مراحل بعدی موفق نخواهیم بود. همچنین شاید بتوان گفت یکی از مورادی که ارتقای کار خبرنگار را رقم میزند خلاقیت و قدرت وی در سوژه یابی است.

 

یک مورد مثال در پایین می بینید:

تبعات شیوع  ویروس کرونا؛

تولید کنندگان گل و گیاه حال خوشی ندارند

تبعات شیوع  ویروس کرونا  بازار عرضه گل و گیاهان زینتی  را با کاهش تقاضا و فروش مواجه کرده  است  و با توجه به بسته شدن مرزهای صادراتی، صادرات نیز کاهش و یا متوقف شده  و این مسئله منجر به بروز مشکلات عمده  فراوان اقتصادی  برای تولید کننده شده است.

 

شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه امسال توانسته تقاضای اصناف مختلف را بین ۳۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد.

گل و گیاه فروشان هم که جزو اصنافی هستند که شب عید فروش خوبی دارند، ‌ حالا فعالیت‌شان به دلیل شیوع ویروس کرونا ۶۰ درصد کاهش یافته است

همه ساله روزهای پایانی اسفندماه بازارهای گل و گل فروشی‌ها پر از مردم مشتاق و علاقه مند به گل و گیاه می شد، حتی افرادی هم که علاقه چندانی به گل نداشتند نیز در این ایام به دلیل فراوانی گل، آغاز فصل بهار و ایام عید تشویق به خرید حتی چند شاخه می شدند. اما این روزها با شیوع ویروس کرونا گل و گیاه نیز مانند برخی دیگر از اقلام دچار رکود بازار شده است .

درحالی که تولیدکنندگان کل سال منتظر بودند تا  با گل هایشان اسفندماه رنگینی را برای مردم رقم  بزنند و خودشان نیز دست پر سال ۱۳۹۹ را آغاز کنند اما حالا با بازاری مواجه شدند که خبری از مشتری نیست و آنها مانده اند وهزاران هزار گل که به زودی پژمرده خواهند شد.

تبعات شیوع  ویروس کرونا  بازار عرضه گل و گیاهان زینتی  را با کاهش تقاضا و فروش مواجه کرده  است  و با توجه به بسته شدن مرزهای صادراتی، صادرات نیز کاهش و یا متوقف شده  و این مسئله منجر به بروز مشکلات عمده  فراوان اقتصادی  برای تولید کننده در پرداخت تسهیلات بانکی دریافتی، بیمه، قبوض آب، برق، گاز و تلفن توسط واحدهای تولید گردیده و خسارات ناشی از این مورد به  تولیدگنندگان مد نظر شده است.
به مخاطره افتادن تولید و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم  گل و گیاهان زینتی به بیش از 150 هزار نفر در بیش از 7 هزار هکتار محصولات زینتی تولیدی در فضای باز و گلخانه در استان های کشور که منجر به بروز خسارتی معادل 5000 ملیارد ریال گردیده شده است.

به  مخاطره افتادن بیش از 500 تن روزانه قارچ خوراکی و بیش از 6500 تن تولید و عرضه روزانه سبزی و صیفی گلخانه ای  در اثر کاهش تقاضا داخلی و خارجی که منجر به بروز خساراتی معادل 4000 ملیارد ریال شده است.

با توجه به موضوع های پیش آمده به منظور کاهش آثار و تبعات منفی  و لزوم حمایت از تولید کنندگان آسیب دیده  ناشی از شیوع ویروس کرونا لازم است دولت در کنار آنان باشد و برای مثال جبران خسارت واحدهای تو.لید گل و گیاه زینتی گلخانه ای و فضای باز و سبزی و صیفی گلخانه ای و قارچ خوراکی در قالب سرمایه در گردش با سود کم وباز پرداخت در چند ساله   و بدون احتساب سود و جریمه  دیر کرد و بخشی هم بصورت کمک بلا عوض انجام دهد.

تمدید مدت زمان پرداخت هزینه های قبوض و خدمات مشابه  به واحدهای تولیدی و همچنین تمدید مدت زمان پرداخت و یا بخشودگی بخشی از حق بیمه کارکنان و تامین اعتبار سهم بیمه کارفرما انجام شود و فروش اعتباری گاز و گازوئیل مورد نیاز واحدهای تولیدی،بسته حمایتی شامل افزایش سقف اعتبارات کمک های فنی و اعتباری با موضوع اصلاح و بازسازی گلخانه های کشور به منظور کاهش هزینه های تولید و جبران خسارت های ناشی از بروز ویروس کرونا و حذف هر گونه موانع صادراتی محصولات تولیدی و افزایش سقف پیمان سپاری ارزی به میزان حداقل دو برابر وضع موجود باشد.

نویسنده: فریبا سلیمان پور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۴
فریبا سلیمان پور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی